Riittävä uni ja liikunta, tasapainoinen ruokavalio, hyvät ihmissuhteet ja turvallinenympäristö muodostavat pohjan hyvinvoinnille. - Sastamalan kaupunki
Takaisin ylös

Sastamalan kaupunki

in English По-русски

Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä.

Ajankohtaista


Tällä sivulla ei ole ajankohtaisia tiedotteita.

  RSS

Liikunta, kulttuuri ja harrastukset

Urheiluseurat

Vinkin vapaa-aikakeskus

Partio, 4H, VPK, retkeilyseurat

Kirjastot

Sastamalan Opisto

Kylätoiminta

Terve ja liikkuva Sastamala

Sastamalan hyvinvointipalvelut

Nuorten hyvinvointi

Liikuntaneuvola

Mielipiste mielenterveys- ja päihdepalvelut

Rotia alaikäisten alkoholinkäyttöön

Kodin turvaopas

Vinkkejä oman hyvinvoinnin kohentamiseen

Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on hyvän elämän perusedellytyksiä. Hyvinvoinnin ja terveyden peruspilari on hyvä arki: riittävä liikunta ja uni, tasapainoinen ruokavalio, hyvät ihmissuhteet sekä turvallinen ja viihtyisä ympäristö. Hyvinvointia voi edistää monella tavalla: jollekin ykkönen on luonto, toiselle liikunta ja kolmannelle kulttuuri, huumori tai hyvän tekeminen antavat mielen hyvinvointia. Nappaa oma vinkkisi! 

Liikunta, kulttuuri ja harrastukset

Terveysliikuntasuositukset ovat UKK-instituutin laatimat pätevät ohjeet viikoittaiseen liikuntaan. Ohjeet on kiteytetty oheiseen liikuntapiirakkaan, joka kertoo paljonko ja minkälaista liikuntaa ihmisen kannattaisi harjoittaa. Yli 65-vuotiaille ja erityisryhmille on omat suosituksensa. Lue lisää terveysliikunnasta...

Voit myös tehdä interaktiivisen "Liikutko tarpeeksi - istutko liikaa" -testin ja saat tietää kuinka lähellä terveysliikuntasuosituksia omat elämäntapasi ovat. Liikuntapalvelut -sivuilta löydät tiedot Sastamalan runsaasta urheilu- ja liikuntatarjonnasta, josta huolehtivat noin 30 urheiluseuraa ja kaupunki. Liian vähän liikkuva voi saada apua Liikuntaneuvolasta. Hengenravintoa ja muita harrastuksia löydät: Liikunta, kulttuuri ja harrastukset.

Liikuntapiirakka

Ravinto

Viralliset  ravitsemussuositukset löytyvät Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivuilta. Suosituksia terveyttä edistävästä ruokavaliosta on annettu mm. raskaana oleville ja imettäville äideille, lapsille, koulu- ja opiskelijaruokailuun, varusmiehille, vangeille, vegaaneille sekä ikääntyneille. Perusohjeena toimii edelleen lautasmalli

Uni

Terveelliset elämäntavat antavat parhaat edellytykset hyvälle unelle. Valtaosalle aikuisista 7–8 tunnin yöunet ovat sopivat, vaikka unen tarve vaihteleekin paljon. Muun muassa kiireinen elämänrytmi on johtanut siihen, että moni meistä nukkuu jatkuvasti aivan liian vähän. Univelka nostaa verenpainetta, nopeuttaa ylipainon kertymistä ja lisää diabetesriskiä.

Helsingin Uniklinikan sivuilta löytyy tutkittua tietoa unihäiriöistä, kuten uniapneasta, unettomuudesta ja kroonisesta väsymyksestä sekä häiriöiden hoidosta. Diabeteslehden Hei Nukkumatti, poikkea meille! on hyvä tietopaketti, joka tarjoaa myös vinkkejä nukahtamiseen ja hyvään uneen. Uniliitto tarjoaa tiedon lisäksi mm. uniterapeutin antamaa ohjausta sekä vertaistukea.

Mielen hyvinvointi

Suomen mielenterveysseuran julkaisema Arjen Aapinen.pdf sisältää mun muassa henkisen ravintoympyrän ja määrittelee mielen hyvinvoinnin näin: "Jokainen toivoo itselleen mielen hyvinvointia nimitimmepä sitä onnellisuudeksi, mielenrauhaksi, tyytyväisyydeksi tai iloksi. Se liittyy olennaisesti jokaiseen päiväämme, ja olemme myös itse vastuussa sen löytymisestä. Hyvä olo ja mielekäs elämä koostuvat pienistä ja enimmäkseen arkisista asioista kuten itsensä arvostamisesta, toimivista ihmissuhteista, tutusta säännönmukaisuudesta ja päivärytmistä, mielen ja ruumiin kunnosta."

arjen aapinenMielenterveysasioissa apua antavat myös:
Mielipiste - Sastamalan mielenterveys- ja päidepalvelut 
Sastamalan seudun mielenterveysseura

 Sastamalan seudun mielenterveysseura

 

 

  Mielenterveystalo

 

Päihteet

päihdelinkkiHuolestuttaako oma tai läheisen alkoholinkäyttö? Mitä kannabiksesta kannattaa tietää. Keneen pelihimo voi iskeä? Kattava verkkosivusto päihteistä ja riippuvuuksista - itselle, läheisille, vanhemmille, ikäihmisille ja nuorille.

Roti on Sastamalan oma ehkäisevän päihdetyön toimintamalli nuorille. Jos nuori on käyttänyt päihteitä ja jää siitä kiinni viranomaisille, tarjotaan mahdollisuutta Valomerkki-keskusteluun. Keskusteluun osallistuvat nuori, hänen vanhempansa ja valomerkkityöntekijä. Nuori tai vanhemmat voivat myös itse pyytää keskustelua Rotin sivulla olevalla lomakkeella.

Turvallisuus

Turvallisuuden tunne muodostuu liikennejärjestelyistä, rikollisuuden ehkäisystä, hyvästä ilmanlaadusta sekä elinympäristön puhtaudesta ja rauhallisuudesta. Turvallisuutta luovat myös riittävät ja laadukkaat palvelut, tietoturvalliset sähköiset palvelut, yhteisöllisyys ja turvaverkostot sekä turvallinen työympäristö ja koti.

Kodin turvallisuus korostuu lasten ja ikäihmisten arjessa, mutta koskee jokaista ja siihen jokainen voi itse vaikuttaa. Kodin turvaopas sisältää kattavasti kaikki arjen turvallisuusasiat. Sivusto antaa ohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseen ja vaaratilanteissa toimimiseen sekä neuvoja paloturvallisuuden ja liikenneturvallisuuden edistämiseen sekä rikosten estämiseen.