Sastamalan kaupunki - Blogi
Takaisin ylös

Sastamalan kaupunki

in English По-русски

Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä.

Ajankohtaista


Tällä sivulla ei ole ajankohtaisia tiedotteita.

  RSS

Sastamalan kaupungin blogi

Tervetuloa Sastamalan kaupungin blogiin! Blogi avaa ikkunoita kaupungin eri yksiköihin ja kertoo työntekijöiden kertomana, millaisia palveluita kaupunki asiakkailleen tuottaa tai mitä, esimerkiksi lainsäädännöllisiä asioita, palveluiden taakse kätkeytyy, millaista arkea eri toimipisteissä eletään — ja keitä ovat ihmiset kaiken takana.  

Tervetuloa tutustumaan!

Blogi on Sastamalan kaupungin, kunkin yksittäisen bloggauksen kirjoittajan tiedot löydät kyseisen tekstin lopusta.

RSS
18. marraskuuta 2016 9.45

Kaupunkileikki-päivät Stormin koulussa

Sain viettää hauskan aamupäivän Stormin koulussa keskiviikkona 12.10.  Siellä järjestettiin 12.-13.10. koulun, esiopetuksen ja päivähoidon yhteiset kaupunkileikki-päivät. Päivät pidettiin nyt toisen kerran Stormin koulussa. Perinne on alkanut aikoinaan Illon koulusta ja siirtynyt sitten Stormiin koulunjohtaja Leena Iso-Ketola-Ryypän mukana.

Ilmassa oli heti aamulla aistittavissa kutkuttavaa jännitystä ja odotusta. Oppilaat tulivat kouluun selvästi innoissaan. Lapset ja aikuiset olivat valmistelleet leikkiä usean viikon ajan. Luokat olivat miettineet minkä leikkipisteen järjestävät ja tehneet tarvittavat valmistelut. Työvuorot ja tehtävät oli jaettu valmiiksi ja päivä aikataulutettu tarkasti. Hyvä etukäteisvalmistelu näkyi sujuvana leikkinä.

Koulunjohtaja Leena kuulutti kaupunkileikin alkaneeksi ja kaikki ryhtyivät toimeen. Ensin minunkin piti mennä tekemään töitä ja ansaitsemaan rahaa pankkikortilleni. Tarjolla olikin hyvin mieluisia tehtäviä – palapelin kokoamista, virkkausta, satujen lukemista, matematiikan tehtäviä ja laulua. Kukin valitsi itselleen mieluisan työn ja sai sen mukaan palkkaa.

Palkan saatuani pääsin hyödyntämään kaupungin monipuolisia palveluja. Tarjolla oli kuntosalia, hierontaa, eläinkauppaa, markettia, kahvilaa ja teatteria. Myös poliisilla oli toimipiste, ja virkapukuiset poliisit kiertelivät kaupungilla ottaen kiinni rosvoja ja huolehtien yleisestä turvallisuudesta. Stormin Sanomista sai ostaa koulun lehden ja jättää juttuvinkkejä. Pienet eskarilaiset ja päiväkotilaiset huolehtivat postista ja työterveydestä. Postissa sai lähettää kirjeitä ja työterveydessä sai erittäin asiantuntevaa hoitoa. Minullakin todettiin yllättäen aivojen kolahdus, mutta onneksi sain siihen rokotuksen ja apteekista asianmukaisen lääkityksen. Olin erittäin tyytyväinen asiakas.

opaste

Teatterissa pyöri koko päivän taidokas nukketeatteriesitys, ja kahvilassa sai nauttia herkullisista leivonnaisista. Tuotto kahvilasta meni oppilaskunnalle. Marketissa ostoksilla ollessani ihailin sen runsasta valikoimaa. Kauppias oli lisäksi huolehtinut hyvin asianmukaisesta kierrätyspisteestä.

Tunnelma kaupungissa oli iloinen ja innostunut. Kuulutusten myötä työvuorot työpaikoilla vaihtuivat, ja työntekijät lähtivät puolestaan asioimaan. Paikalla oli paljon myös vanhempia, isovanhempia ja kyläläisiä. Kaukolan koulun oppilaatkin olivat tulleet vanhempainyhdistyksensä sponsoroimana kyläilemään ja leikkimään. Ihaninta päivässä oli eri ikäisten yhteishenki. Isommat auttoivat pienempiä, ja pienemmät toisaalta palvelivat isompia hienosti. Aikuisenkin oli helppo heittäytyä leikin riemuun mukaan.

Leikillä on tärkeä merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle. Stormin kaupunkileikki on hyvä osoitus siitä miten paljon erilaisia taitoja voidaan oppia leikin kautta. Leikkiä suunniteltaessa opeteltiin yhteistyötaitoja, suunnittelua ja toteutusta eri muodoissa. Leikittäessä harjoiteltiin sosiaalisia taitoja, empatiaa, laskemista, keskustelemista, kirjoittamista, esiintymistä ja myös paljon muita taitoja. Samalla lapset saivat käsitystä yhteiskunnan toiminnasta, rahankäytöstä ja yrittäjyydestä. Kokonaisuus yhdisti upealla tavalla eri oppiaineiden ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita. Juuri näitä sisältöjä uudistunut opetussuunnitelmakin korostaa. Oppiminen koulussa ei enää perustu pelkästään oppiaineiden sisältöihin, vaan opiskeltavat asiat muodostavat monialaisia kokonaisuuksia. Tavoitteena on oppia tulevaisuuden ja arjen kannalta olennaisia taitoja.

Varmasti leikkipäivät ovat mieleenpainuvia ja koulumotivaatiota sekä koulun yhteishenkeä kehittäviä. Henkilöstö oli tehnyt ison työn päivien organisoinnissa, mutta opettajien ja oppilaiden kommenteista kuuli, että uurastus on ollut kannattavaa.

 

Kati Heikkilä
opetuskoordinaattori


26. lokakuuta 2016 14.45

Jotain uutta ja jotain vanhaa

Yhtenä aamuna en kääntynytkään tuttuun tapaan työpaikkani suuntaan, vaan jatkoin eteenpäin kohti Vammalan ammattikoulua. Luvassa oli erilainen työpäivä; meidän opettajien TET-päivä.

Aiemmin syksyllä mietin jonkun aikaa, että mihin yritykseen tai paikkaan menisin tutustumaan. Lopulta löysin kyseisen ammattikoulun sellaisesta listasta, johon tutustumiskohteeksi lupautuneet yritykset ja oppilaitokset oli koottu. Toki muualtakin olisi voinut TET-paikan hommata, mutta valmis lista helpotti asiaa. Jo lyhyiden sähköpostiviestien pohjalta koin olevani erittäin tervetullut tutustumiskäynnille ammattikouluun.

Tutustumispäivä tarjosi minulle mahdollisuuden seurata toisen ruoka-alan opettajan toimintaa suurtalouskeittiössä. Itse kun taas opetan muun muassa sitä, miten kotioloissa tehdään ruokaa, leivotaan ja siivotaan. Silti huomasin monta yhtymäkohtaa omaan työhöni. Pääsin myös katsomaan, millaiseen paikkaan osa entisistä oppilaistani on suunnannut peruskoulun jälkeen. Tapasinkin päivän aikana yllättävän monta vanhaa tuttua.

Päivän aikana seurasin etenkin tulevien leipuri-kondiittoreiden opiskelua. Ilmapiiri päivän aikana oli mukavan rento ja lämmin. Opettaja ohjasi opiskelijoita kärsivällisesti ja kannustavasti. Opiskelijat käsittelivät lihaa ja valmistivat siitä erilaisia herkullisia ruokia. Opettajat tekivät yhteistyötä ja jakoivat asioita sekä ajatuksia päivän aikana. Hyvä niin.

TET-päivä oli minulle positiivinen kokemus. Päivän aikana sain kurkistaa ammattikoulun arkeen, tutustua koulun tiloihin ja tavata uusia ihmisiä.

Kävin myös ensimmäistä kertaa koulun Warelius-nimisessä ravintolassa, mistä ostin kotiin opiskelijoiden leipomia leivonnaisia.

Uusi tuttavuus oli myös sirkulaattori. Se on eräänlainen tasalämpövesihaudekypsennin. Vakumoidut lehtipihvit laitettiin kypsymään vesihauteeseen, johon sirkulaattori oli upotettu. Liha kypsyi hiljalleen matalassa lämmössä. Kypsät pihvit vielä ruskistettiin ennen tarjoilua.

Aina näköjään oppii jotain uutta ja mielenkiintoista.

 

Maria Kulmala
kotitalousopettaja
Mouhijärven yhteiskoulu


7. lokakuuta 2016 13.20

Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma – mikä opetuksessa uudistuu?

Perusopetuksen uusi opetussuunnitelman on otettu käyttöön elokuussa alakouluissa ja yläkouluissa uudistus tulee voimaan vaiheittain vuoteen 2019 mennessä. Valtakunnallisen uudistuksen tavoitteena on turvata lapsille ja nuorille tarpeelliset tiedot ja taidot sekä innostaa kaikkia oppimaan.

Opetuksessa pyritään vahvistamaan oppilaan aktiivisuutta, lisäämään opiskelun merkityksellisyyttä ja mahdollistamaan onnistumisen kokemuksia kaikille oppilaille. Lapsia ja nuoria ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan. Oppilas opettelee asettamaan tavoitteita, ratkaisee ongelmia ja arvioi oppimistaan. Uusi opetussuunnitelma korostaa erityisesti vuorovaikutusta ja yhdessä oppimista. Opettajan tehtävänä on opettaa ja ohjata oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi. Opetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilöllisiä tapoja oppia ja oppilaita tuetaan oppimisessa. Oppimista tapahtuu myös luokkahuoneen ulkopuolella erilaisissa ympäristöissä. Opetuksessa hyödynnetään teknologiaa ja hyödynnetään monipuolisia työtapoja.

Oppiaineiden sisältöjä on uudistettu vastaamaan paremmin yhteiskunnan ja tulevaisuuden tieto- ja taitovaatimuksia. Muutoksia on tullut myös oppiaineiden aloitusajankohtiin. Esimerkiksi yhteiskuntaoppia ja toista kotimaista kieltä opetetaan nyt alemmilla luokilla kuin aikaisemmin.

Oppiaineiden opetuksessa korostetaan nyt laaja-alaista osaamista. Oppiaineisiin liittyen opiskellaan mm. oppimisen ja työelämän taitoja, itsestä huolehtimista, vuorovaikutusta, osallisuutta, monilukutaitoa, yrittäjyyttä sekä vaikuttamista. Myös tieto- ja viestintäteknologiataidot ovat osa laaja-alaista osaamista. Opetussuunnitelmaan on tuotu uutena esimerkiksi ohjelmointi osaksi matematiikan tavoitteita. Oppilaat oppivatkin jo alaluokilla ohjelmoinnin alkeita. Tämä tehdään esimerkiksi leikkien ja pelien muodossa.

pehula_1 

Joka koulussa on lukuvuosittain ainakin yksi selkeä teema, projekti tai jakso, jossa yhdistellään eri oppiaineiden sisältöjä ja käsitellään valittua aihetta useiden oppiaineiden näkökulmista. Näitä jaksoja kutsutaan monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi. Myös oppilaat osallistuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Valinnaiset aineet sijoittuvat entistä enemmän myös alemmille vuosiluokille.

Myös arvioinnissa tapahtuu uudistuksia. Olennaista on arviointimenetelmien monipuolisuus ja arviointi, joka ohjaa ja edistää oppimista. Opintojen edistymisestä on annettava riittävän usein tietoa oppilaalle ja huoltajille. Palautetta annetaan myös muulla tavoin kuin todistusten avulla. Sastamalassa käyttöön otetaan muun muassa arviointikeskustelut.

Kodin ja koulun yhteistyö on edelleen olennainen osa hyvää koulupolkua.

Olennaista uudessa opetussuunnitelmassa:

-         oppilaan oman aktiivisuuden ja vastuun kantamisen tukeminen

-         onnistumisen kokemukset

-         opetellaan asettamaan tavoitteita ja arvioimaan omaa oppimista

-         opitaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa

-         huomioidaan yksilölliset tavat oppia

-         erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen

-         teknologian hyödyntäminen

-         laaja-alainen osaaminen (mm. oppimisen ja työelämän taidot, yrittäjyys, itsestä huolehtiminen,  osallisuus, monilukutaito, tvt)

-         valinnaisuutta alaluokille lisää

-         yhteiskuntaopin ja toisen kotimaisen kielen opiskelu jo alaluokilla

-         monialaiset oppimiskokonaisuudet, projektit ja teemat

-         arviointimenetelmien monipuolisuus

-         kodin ja koulun yhteistyö

 

Kati Heikkilä

perusopetuksen opetuskoordinaattori

kati.heikkila@sastamala.fi

Lähteenä käytetty:

 

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/opetussuunnitelma_ja_tuntijako/uudet_opetussuunnitelmat_pahkinankuoressa