Sastamalan kaupunki - Blogi
Takaisin ylös

Sastamalan kaupunki

in English По-русски

Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä.

Ajankohtaista


Tällä sivulla ei ole ajankohtaisia tiedotteita.

  RSS

Sastamalan kaupungin blogi

Tervetuloa Sastamalan kaupungin blogiin! Blogi avaa ikkunoita kaupungin eri yksiköihin ja kertoo työntekijöiden kertomana, millaisia palveluita kaupunki asiakkailleen tuottaa tai mitä, esimerkiksi lainsäädännöllisiä asioita, palveluiden taakse kätkeytyy, millaista arkea eri toimipisteissä eletään — ja keitä ovat ihmiset kaiken takana.  

Tervetuloa tutustumaan!

Blogi on Sastamalan kaupungin, kunkin yksittäisen bloggauksen kirjoittajan tiedot löydät kyseisen tekstin lopusta.

RSS
16. joulukuuta 2016 9.40

Perheohjaajien päivät ovat vaihtelevia

Pakkasaamuna perheohjaajan päivä alkaa monesti auton ikkunoiden skrapaamisella kotipihalla. Kotipihalta suuntaan auton nokan kohti toimistoa. Päivän ensimmäisiin askareisiin kuuluu yleensä kirjallisia töitä, kuten sähköpostien lukua ja kirjausten tekemistä edelliseltä iltapäivältä. Aamuteen lomassa vaihdetaan työkavereiden kanssa edellisen iltapäivän kuulumiset ja käydään läpi tulevaa päivän ohjelmaa.

Perhe 1


Päivän ensimmäiselle kotikäynnille pakkaan mukaani yhdessä perheen vanhempien kanssa jo aiemmin sovitun viikkokalenteripohjan sekä tarpeellisia kuvia sen käyttöä varten. Kotikäynnillä laitamme ensin time-timeriin ajan, jolloin tehdään asioita, jotka perheohjaaja määrittelee. Tällä kertaa tämän ajan puitteissa rakennetaan yhdessä perheen ensimmäinen viikkokalenteri ja käydään lasten kanssa läpi, mitä kuvia kalenteriin laitetaan. Vanhempien kanssa käydään vielä läpi, miten kalenterin käyttö ihan perusarjessa tapahtuu ja puuttuuko jotain tarpeellisia kuvia. Lisäksi vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan arjen tapahtumista, muistellaan mitä viime viikolla olleessa palaverissa sovittiinkaan ja sovitaan seuraavan kotikäynnin ajankohta. Lopuksi kelloon asetetaan aika, jolloin tehdään lapsen kanssa hänen valitsemaansa juttua. Usein nappaan toimistolta mukaani vaikkapa jonkun pelin, jota voimme yhdessä pelata.

Perhe 2

Kotikäynnin jälkeen kurvaan takaisin toimistolle. Jälleen on luvassa kirjallisia töitä ja yhteydenpitoa perheiden ja eri toimijatahojen kanssa. Kotikäyntejä, puheluita, tekstiviestejä, palavereita, peruuntumisia ja uusien aikojen sopimista; sitä on perheohjaajan arki useimmiten. Muutoksiin suhtaudutaan joustavasti ja työt muokataan aina tilanteen mukaan. Aamulla ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan.

Perhe 3

Lounaan jälkeen on vuorossa palaveri, jossa yhdessä työntekijäporukalla pyrimme kehittämään Sastamalan perhepalveluita aina vain toimivampaan suuntaan. Mietimme verkostotyön tärkeyttä ja suunnittelemme käytännön asioita paremman verkostotyön tekemiselle. Tutustumme tietysti samalla toisiimme, joka entisestään helpottaa yhteistyön tekemistä yli organisaatiorajojen.

Iltapäivällä tapaan nuoren kolmannen kerran Omin Jaloin –menetelmän tehtävien parissa. Tällä kertaa pohdimme nuoren sosiaalisia ympäristöjä sekä vapaa-aikaan, kouluun ja seurusteluun liittyviä asioita. Omin Jaloin on Sastamalassa melko uusi ennaltaehkäisevän työn muoto, jossa työskennellään tiiviisti nuoren kanssa monia eri aihealueita läpikäyden ja niitä ristiin peilaten. Työskentelymuoto on nuorta arvostava ja hänen omaa ajatteluaan herättävä valmis paketti tehtäviä, joita tehdään yhdessä työntekijän kanssa.

Päivä on ollut jälleen mielenkiintoinen ja vaihteleva. Paluumatkalla on aika siirtää ajatukset kotiasioihin ja keskittyä olemaan äiti. Työpäivän päättyessä auringonlaskun aikaan, saattaa maisema olla silmiä hivelevän kaunis, pysähdyn hetkeen nauttimaan siitä.

Perhe 4


Onnella ei ole huomista päivää;
sillä ei ole eilistäkään;
se ei ajattele tulevia;
sillä on vain nykyisyys,
eikä sekään ole kokonainen päivä,
vaan silmänräpäys.


-Ivan Turgenev

 

Kirjoittaja:

Krista Päkärä
perheohjaaja


8. joulukuuta 2016 10.55

Sibeliusta Pilvilinnan päiväkodissa

Olemme Pilvilinnan päiväkodissa tutustuneet Jean Sibeliukseen, hänen elämäänsä ja tuotantoonsa. On tärkeää, että lapsille annetaan mahdollisuus kokea kansallissäveltäjämme teoksia eri aistikanavien kautta.

Janne-pappa

Luin lapsille  kirjaa nimeltä Soiva metsä. Sen sivuilla saimme tutustua nuoreen Janne Sibeliuksen, josta vuosien varrella kehittyi suuri säveltäjä. Kirjassa kertojana on Janne-papan ja Aino-mummon tyttärentytär, joka viettää kesäpäivää Ainolassa.

 kansi_soiva_metsa

Kauniit kuvat ja mukana seuranneen CD:n hieno musiikki kuljettivat meitä Sibelius-tunnelmaan. Jätin pöydälle kirjan auki kohdasta, jossa Sibelius soittaa flyygeliä. Ja taululla sen yläpuolella oli sellon kuva.

Valse triste

Paljaat varpaat sipsuttavat kohti salia ja jännitys tiivistyy. Kun kaikki ovat paikalla, kysyn, muistaako kukaan, kenestä edellisen päivän kirja kertoi. Janne-pappa muistettiin kyllä. Laitan ensimmäisen kappaleen, Drömmen (Uni) soimaan ja samalla muistelemme, kuinka kirjassa Janne-pappa kysyi tyttärentyttäreltä joka aamu, millaista unta tyttö oli nähnyt. Ja sitten lapset alkavat liikkua sen mukaan, miten musiikki heitä kuljettaa. Valse tristen keinuva musiikki saa minutkin liikkumaan lasten joukkoon - mielikuvaliikuntaa…

Konsertissa

Olimme kuuntelemassa Jussi Makkosen ja Nazig Azezian Sibelius-konserttia toisten pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien kanssa Häijään päiväkodilla. Jussi esitteli meille 300-vuotiaan sellonsa ja satavuotiaan jousen. Hän ja pianisti Nazig kertoivat vuorotellen Sibeliuksesta Soiva metsä-kirjan pohjalta hyvin elävästi. He soittivat levyltä tuttuja sävellyksiä, mm. Kuusi ja Finlandia, lasten ja aikuisten kuunnellessa lumoutuneina upeaa musiikkia. Nazigin sormet lensivät koskettimilla ja Jussin jousi tanssi sellon kielillä. Oli mahtava kokemus olla aivan lähellä muusikoita!

kortti_makkonen_sibelius

Jokainen sai vielä kotiin muistoksi Jussi Makkosen kuvalla varustetun kortin.

Souvenir

Kasvun kansioon keräämme elämyksiä lapsen päiväkotitaipaleen varrelta. Lapset saivat piirtää, mitä heille parhaiten jäi mieleen konsertista. Kuvista löytyi Jussi selloineen, Nazim pianoineen mutta myös kuusi oli päässyt johonkin kuvaan. Taas tuli kansioon lisää yksi muisto, joka löytyy sieltä vuosien kuluttua, kuin rakas matkamuisto.

Finlandia

Jo konsertissa ainakin aikuisten ihon kananlihalle saanut Finlandia-tulkinta kuulosti levyltäkin mahtavalta. Nyt sitä kuunnellessa siveltimet ottivat väriä vesivärinapista ja alkoivat liikkua paperilla musiikin tahdissa. Mahtipontiset sävelet ja välillä tyynen rauhalliset soinnut muuttuivat lasten tulkinnaksi musiikista. Musiikkimaalaus kertoo kuvana, mitä lapset musiikissa kuulevat.

Drömmen

Sibeliusta olemme kuunnelleet taustamusiikkina lounaalla ja lepohuoneessakin on joku Janne-papan teoksista soinut unta siivittämässä. Nyt, noin sata vuotta myöhemmin, on meidän vuoromme kysyä: ”Mitä unta näit?”

 

Irmeli Minkkinen
vastuulastentarhanopettaja
Pilvilinnan päiväkoti 

 

Linkkejä

http://www.koulukori.fi/2013/korit/uutuudet/soiva_metsa/

www.konserttikeskus.fi/soiva-mets

http://jussimakkonen.com/

https://www.youtube.com/user/CellistJussiMakkonen


18. marraskuuta 2016 9.45

Kaupunkileikki-päivät Stormin koulussa

Sain viettää hauskan aamupäivän Stormin koulussa keskiviikkona 12.10.  Siellä järjestettiin 12.-13.10. koulun, esiopetuksen ja päivähoidon yhteiset kaupunkileikki-päivät. Päivät pidettiin nyt toisen kerran Stormin koulussa. Perinne on alkanut aikoinaan Illon koulusta ja siirtynyt sitten Stormiin koulunjohtaja Leena Iso-Ketola-Ryypän mukana.

Ilmassa oli heti aamulla aistittavissa kutkuttavaa jännitystä ja odotusta. Oppilaat tulivat kouluun selvästi innoissaan. Lapset ja aikuiset olivat valmistelleet leikkiä usean viikon ajan. Luokat olivat miettineet minkä leikkipisteen järjestävät ja tehneet tarvittavat valmistelut. Työvuorot ja tehtävät oli jaettu valmiiksi ja päivä aikataulutettu tarkasti. Hyvä etukäteisvalmistelu näkyi sujuvana leikkinä.

Koulunjohtaja Leena kuulutti kaupunkileikin alkaneeksi ja kaikki ryhtyivät toimeen. Ensin minunkin piti mennä tekemään töitä ja ansaitsemaan rahaa pankkikortilleni. Tarjolla olikin hyvin mieluisia tehtäviä – palapelin kokoamista, virkkausta, satujen lukemista, matematiikan tehtäviä ja laulua. Kukin valitsi itselleen mieluisan työn ja sai sen mukaan palkkaa.

Palkan saatuani pääsin hyödyntämään kaupungin monipuolisia palveluja. Tarjolla oli kuntosalia, hierontaa, eläinkauppaa, markettia, kahvilaa ja teatteria. Myös poliisilla oli toimipiste, ja virkapukuiset poliisit kiertelivät kaupungilla ottaen kiinni rosvoja ja huolehtien yleisestä turvallisuudesta. Stormin Sanomista sai ostaa koulun lehden ja jättää juttuvinkkejä. Pienet eskarilaiset ja päiväkotilaiset huolehtivat postista ja työterveydestä. Postissa sai lähettää kirjeitä ja työterveydessä sai erittäin asiantuntevaa hoitoa. Minullakin todettiin yllättäen aivojen kolahdus, mutta onneksi sain siihen rokotuksen ja apteekista asianmukaisen lääkityksen. Olin erittäin tyytyväinen asiakas.

opaste

Teatterissa pyöri koko päivän taidokas nukketeatteriesitys, ja kahvilassa sai nauttia herkullisista leivonnaisista. Tuotto kahvilasta meni oppilaskunnalle. Marketissa ostoksilla ollessani ihailin sen runsasta valikoimaa. Kauppias oli lisäksi huolehtinut hyvin asianmukaisesta kierrätyspisteestä.

Tunnelma kaupungissa oli iloinen ja innostunut. Kuulutusten myötä työvuorot työpaikoilla vaihtuivat, ja työntekijät lähtivät puolestaan asioimaan. Paikalla oli paljon myös vanhempia, isovanhempia ja kyläläisiä. Kaukolan koulun oppilaatkin olivat tulleet vanhempainyhdistyksensä sponsoroimana kyläilemään ja leikkimään. Ihaninta päivässä oli eri ikäisten yhteishenki. Isommat auttoivat pienempiä, ja pienemmät toisaalta palvelivat isompia hienosti. Aikuisenkin oli helppo heittäytyä leikin riemuun mukaan.

Leikillä on tärkeä merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle. Stormin kaupunkileikki on hyvä osoitus siitä miten paljon erilaisia taitoja voidaan oppia leikin kautta. Leikkiä suunniteltaessa opeteltiin yhteistyötaitoja, suunnittelua ja toteutusta eri muodoissa. Leikittäessä harjoiteltiin sosiaalisia taitoja, empatiaa, laskemista, keskustelemista, kirjoittamista, esiintymistä ja myös paljon muita taitoja. Samalla lapset saivat käsitystä yhteiskunnan toiminnasta, rahankäytöstä ja yrittäjyydestä. Kokonaisuus yhdisti upealla tavalla eri oppiaineiden ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita. Juuri näitä sisältöjä uudistunut opetussuunnitelmakin korostaa. Oppiminen koulussa ei enää perustu pelkästään oppiaineiden sisältöihin, vaan opiskeltavat asiat muodostavat monialaisia kokonaisuuksia. Tavoitteena on oppia tulevaisuuden ja arjen kannalta olennaisia taitoja.

Varmasti leikkipäivät ovat mieleenpainuvia ja koulumotivaatiota sekä koulun yhteishenkeä kehittäviä. Henkilöstö oli tehnyt ison työn päivien organisoinnissa, mutta opettajien ja oppilaiden kommenteista kuuli, että uurastus on ollut kannattavaa.

 

Kati Heikkilä
opetuskoordinaattori


7. lokakuuta 2016 13.20

Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma – mikä opetuksessa uudistuu?

Perusopetuksen uusi opetussuunnitelman on otettu käyttöön elokuussa alakouluissa ja yläkouluissa uudistus tulee voimaan vaiheittain vuoteen 2019 mennessä. Valtakunnallisen uudistuksen tavoitteena on turvata lapsille ja nuorille tarpeelliset tiedot ja taidot sekä innostaa kaikkia oppimaan.

Opetuksessa pyritään vahvistamaan oppilaan aktiivisuutta, lisäämään opiskelun merkityksellisyyttä ja mahdollistamaan onnistumisen kokemuksia kaikille oppilaille. Lapsia ja nuoria ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan. Oppilas opettelee asettamaan tavoitteita, ratkaisee ongelmia ja arvioi oppimistaan. Uusi opetussuunnitelma korostaa erityisesti vuorovaikutusta ja yhdessä oppimista. Opettajan tehtävänä on opettaa ja ohjata oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi. Opetuksessa huomioidaan oppilaiden yksilöllisiä tapoja oppia ja oppilaita tuetaan oppimisessa. Oppimista tapahtuu myös luokkahuoneen ulkopuolella erilaisissa ympäristöissä. Opetuksessa hyödynnetään teknologiaa ja hyödynnetään monipuolisia työtapoja.

Oppiaineiden sisältöjä on uudistettu vastaamaan paremmin yhteiskunnan ja tulevaisuuden tieto- ja taitovaatimuksia. Muutoksia on tullut myös oppiaineiden aloitusajankohtiin. Esimerkiksi yhteiskuntaoppia ja toista kotimaista kieltä opetetaan nyt alemmilla luokilla kuin aikaisemmin.

Oppiaineiden opetuksessa korostetaan nyt laaja-alaista osaamista. Oppiaineisiin liittyen opiskellaan mm. oppimisen ja työelämän taitoja, itsestä huolehtimista, vuorovaikutusta, osallisuutta, monilukutaitoa, yrittäjyyttä sekä vaikuttamista. Myös tieto- ja viestintäteknologiataidot ovat osa laaja-alaista osaamista. Opetussuunnitelmaan on tuotu uutena esimerkiksi ohjelmointi osaksi matematiikan tavoitteita. Oppilaat oppivatkin jo alaluokilla ohjelmoinnin alkeita. Tämä tehdään esimerkiksi leikkien ja pelien muodossa.

pehula_1 

Joka koulussa on lukuvuosittain ainakin yksi selkeä teema, projekti tai jakso, jossa yhdistellään eri oppiaineiden sisältöjä ja käsitellään valittua aihetta useiden oppiaineiden näkökulmista. Näitä jaksoja kutsutaan monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi. Myös oppilaat osallistuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Valinnaiset aineet sijoittuvat entistä enemmän myös alemmille vuosiluokille.

Myös arvioinnissa tapahtuu uudistuksia. Olennaista on arviointimenetelmien monipuolisuus ja arviointi, joka ohjaa ja edistää oppimista. Opintojen edistymisestä on annettava riittävän usein tietoa oppilaalle ja huoltajille. Palautetta annetaan myös muulla tavoin kuin todistusten avulla. Sastamalassa käyttöön otetaan muun muassa arviointikeskustelut.

Kodin ja koulun yhteistyö on edelleen olennainen osa hyvää koulupolkua.

Olennaista uudessa opetussuunnitelmassa:

-         oppilaan oman aktiivisuuden ja vastuun kantamisen tukeminen

-         onnistumisen kokemukset

-         opetellaan asettamaan tavoitteita ja arvioimaan omaa oppimista

-         opitaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa

-         huomioidaan yksilölliset tavat oppia

-         erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen

-         teknologian hyödyntäminen

-         laaja-alainen osaaminen (mm. oppimisen ja työelämän taidot, yrittäjyys, itsestä huolehtiminen,  osallisuus, monilukutaito, tvt)

-         valinnaisuutta alaluokille lisää

-         yhteiskuntaopin ja toisen kotimaisen kielen opiskelu jo alaluokilla

-         monialaiset oppimiskokonaisuudet, projektit ja teemat

-         arviointimenetelmien monipuolisuus

-         kodin ja koulun yhteistyö

 

Kati Heikkilä

perusopetuksen opetuskoordinaattori

kati.heikkila@sastamala.fi

Lähteenä käytetty:

 

http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/opetussuunnitelma_ja_tuntijako/uudet_opetussuunnitelmat_pahkinankuoressa



7. kesäkuuta 2016 13.10

Apua arkeen –lainaamosta apua arkeen

Perhepalveluverkosto on toiminut Sastamalassa aktiivisesti jo muutaman vuoden ajan. Tavoitteenamme on vahvistaa kuntalaisten elämänhallintaa siten, että verkoston toimijat ja palvelut olisivat helposti näkyvillä ja löydettävissä asiakkaita varten. Uusia palveluita on kehitetty ja ne pyritään tuomaan lähelle asiakkaita.

Apua lainattavissa kirjastokortilla

Yksi uusimmista tulokkaista on APUA ARKEEN -lainaamo, joka on toiminut Sastamalan pääkirjaston tiloissa noin kahden kuukauden ajan. Lainaamosta on saatavilla muun muassa lapsen ja nuoren oman toiminnan ohjausta ja ajan hahmottamista helpottavia sekä keskittymistä ja rentoutumista lisääviä apuvälineitä.

apuvälineitä_1
Keskittymistä voi parantaa esimerkiksi kuulosuojaimilla, tiimalasilla, aktiivirullalla ja terapiaketjulla.

apuvälineitä_4
Käytöksen liikennevalot, Timetimer -kello, ajastinkello ja nystyräjalat opettavat rauhoittumista.

apuvälineitä_3
Painotuotteiden on todettu helpottavan hermostojärjestelmää ja edistävän oikeanlaista valppaustasoa.

Ikäihmiset voivat lainata esimerkiksi ruokailu- ja ruuanvalmistustilanteisiin liittyviä pienapuvälineitä sekä kehon hallintaa ja voimaa harjoittavia välineitä.

apuvälineitä_2
Pystykahvainen juustohöylä, kannenavaaja, nappikoukku ja yleisavaaja antavat apua keittiöpuuhissa.

apuvälineitä_5
Poimintapihdit, avaajahattu, yleissakset ja pikkusakset ovat apuna arjen askareissa.

On tärkeää saada kokeilla välineen hyötyä ennen ostopäätöstä, tämä mahdollistuu nyt lainaamon avulla. Jokaisesta välineestä löytyy käyttöohjeet ja niitä saa lainata kirjastokortilla.

Tervetuloa tutustumaan ja lainaamaan arjen apuvälineitä!

Aurinkoista kesää kaikille toivottaen

Pirita Rantanen

Perhepalvelukoordinaattori
Perhepalveluverkosto

                       


20. toukokuuta 2016 13.10

Mukavaa pelata lenttistä, biitsipalloa ja säbää!

Ojansuun päiväkodin keväinen liikuntatapahtuma järjestettiin Vinkin vapaa-aikakeskuksella keskiviikkona 11.5. Koko perheelle suunnattu yhteinen liikuntatempaus on toteutunut aina keväisin, mutta ensimmäistä kertaa lähdettiin päiväkodin oman pihapiirin ulkopuolelle. Mukaan saatiin myös edustusta VaLePasta ja Roposta.  

Hiitti_2

Perheitä kannustetaan liikkumaan yhdessä

Aurinkoinen sää varmisti tapahtuman sujumisen suunnitelmien mukaisesti sekä ulko- että sisätiloissa. Tapahtuman tarkoituksena oli kannustaa vanhempia liikkumaan lasten kanssa yhdessä.  Jokaiselle perheelle jaettiin passit joihin toimintapisteiltä sai kerättyä leimoja.

Hiitti_3

Erilaiset toimintapisteet tutustuttivat perheitä mm. nassikkapainin, salibandyn ja lentopallon maailmaan. Lisäksi paikalta löytyi temppurata, luontoaiheisia toimintaratoja ja kuvasuunnistusta, unohtamatta tietenkään tärkeintä eli omien eväiden syömistä. Toimintapisteitä perheet saivat kiertää omassa tahdissaan ja haluamassaan järjestyksessä.  

Yhdessäolon merkitys näkyy lasten palautteesta

Lapsilta saatuja palautteita tapahtumasta: ”Mun mielestä oli painiminen ja tosi kivaa mennä hippaa.”, ”Pallottelu oli vähän tylsää, mutta se hiekka oli kivaa. Kävely oli kivaa.”, ”Se kun tehtiin kiertorata iskän kans ja kun paistettiin makkaraa.”, ”Kaikki oli tosi kivaa ja se leima oli kans tosi kiva.”, ”Oli kiva kun me syötiin yhdessä makkaraa.”, ”Paini oli kivaa ja sitten se kun etsittiin niitä kuvia ja eväiden syönti.”, ”Se kuvasuunnistus ja paini, lentopallo ja myös nuijasäbä.”, ”Nassikkapaini, isä otti kintusta kiinni eikä saanut pidäteltyä mua.”, ”Mukavaa pelata lenttistä, biitsipalloa ja säbää.”.

hiitti_1

Ojansuun päiväkodin henkilökunta kiittää kaikkia osallistuneita ja talkoolaisia!

Teksti ja kuvat:

Fanny Hiitti
lähihoitaja
Ojansuun päiväkoti